حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

تجارت سیار چیست؟ و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

در این پست قرار هست که با مفهوم تجارت سیار آشنا بشویم.شاید مثله من برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تجارت سیار دقیقا چه فرقی با تجارت الکترونیکی دارد؟یا کاربردهای تجارت سیار چیه؟اصلا چطور استفاده میشه؟ و سوالهایی از این قبیل.به همین خاطر سعی کردم که یک جستجویی انجام بدم و یکم در این باره بیشتر مطالعه کنم و خب از آنجایی که TOSINSO هم بهترین مکان برای به اشتراک گذاشتن دانش هست لازم دونستم که مقاله ای رو در این باره به صورت مختصر و در حدی که پاسخگوی سوالات دیگران هم باشد بنویسم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

تجارت موبایل چیست تجارت سیار چیست

مقدمه تجارت سیار چیست ؟

از آنجایی که فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت چشمگیری داشته است و هرروز استفاده از این فناوری ها گسترده تر میشود تجارت سیار هم بخش مهمی از آن را تشکیل می دهد.امروزه تجارت دیگر به معنای گذشته نیست اینکه مغازه ای داشته باشید یا شرکتی داشته باشید و دیگران بیاییند و از محصولات شما خرید کنند .تنوع در محصولات و خدمات آنقدر زیاد هست که مشتریان این فرصت را دارند که در دنیای مجازی با استفاده از اینترنت و از کانالهای ارتباطی مختلف انواع محصولات و خدمات را مشاهده کنند.

آنها را ارزیابی کنند و در نهایت آنچه را که بهتر است خریداری کنند. و همین سبب پیدایش تجارت الکترونیکی شده است تا بسیاری از تجارت ها امروزه در بستر اینترنت و دنیای مجازی در شبکه های اجتماعی مختلف و از طریق ابزارآلات الکترونیکی صورت گیرد.و در آینده ای نه چندان دور شما باید در خانه بنشینید و با اپلیکیشنی که در اختیار دارید برای ناهار ظهر دوتا نان بربری داغ سفارش بدهید.تجارت سیار را می توان یک نوع تجارت بی سیم دانست که روز به روز با گسترش تکنولوژی های ارتباطی بی سیم بیشتر می شود.در واقع تجارت سیار نیز نوعی تجارت الکترونیک است با این تفاوت که با استفاده از تلفن همراه و دستیار های دیجیتالی شخصی صورت می گیرد.

تجارت سیار

اگر بخواهیم یک تعریف کلی و جامع از تجارت سیار داشته باشیم می توانیم این طور بیان کنیم که : هر گونه انتقال الکترونیکی و یا تبادل اطلاعات که توسط یک ابزار سیار و از طریق یک شبکه سیار انجام شود و طی آن ارزش حقیقی یا پیش پرداخت پولی درقبال دریافت کالا،خدمات و یا اطلاعات صورت گیرد تجارت سیار محسوب می شود.

پیدایش تجارت سیار

خب زمانیکه تجارت الکترونیکی پدید آمد افراد قادر بودند تا کلیه ی اطلاعات و یا خریدهای اینترنتی خود را از طریق رایانه های شخصی خودشون انجام بدهند.از آنجایی که کامپیوترهای شخصی (جدای از لپ تاپ ها) قابل حمل نبودند به این ترتیب انجام یکسری از معامله های اینترنتی و یا دسترسی به اطلاعات در مکانی که کامپیوتر نبود ممکن نبود به این ترتیب تجارت سیار به معنای واقعی شکل گرفت به طوری که توسعه دهندگان نرم افزارهای موبایلی و همچنین تکنولوژی موبایلها این تجارت را ممکن ساختند و امروزه افراد در تبلت های خود(PDA) و یا تلفن های همراه خود قادر به تجارت سیار هستند از این رو به تجارت سیار (M-COMMERCE) یا mobile commerce (تجارت موبایلی) نیز می گویند.

ویژگی های تجارت سیار

از ویژگی های مهم این نوع از تجارت می توان به :

  1. قابلیت حمل و نقل :که موجب می شود که به اپلیکیشن های بسیاری در تلفن همراه خود دسترسی داشته باشید چراکه گوشی ها قابل حمل و نقل و سبک هستند.
  2. دسترسی گسترده : که افراد همیشه از طریق شبکه های اجتماعی مختلف در موبایل ها در دسترس هستند و شما به راحتی می توانید خدمات و کالایی را در اختیار داشته باشید.

حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات