حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

تحلیل زیگزاگی چیست؟ بررسی Zig-Zag Technical Analysis در بازاریابی

تحلیل زیگزاگی یا Zig-Zag Technical Analysis چیست؟ با مقاله ای دیگر تحت عنوان تحلیل زیگزاگی در دیجیتال مارکتینگ و همچنین در دنیای تجارت الکترونیک با شما همراه هستم. این سری مقالات در گروه مطلب «اصول و مبانی دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)» قرار میگیرد و اگر علاقه مند هستید که بیشتر با نحوه ی کار دیجیتال مارکتینگ و مفاهیم کاربردی در آن آشنا شوید پیشنهاد میکنم که گروه مطلب را دنبال کنید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
تحلیل زیگزاگی در دیجیتال مارکتینگ

امروزه می توان گفت هر کسب و کاری که در دنیای اینترنتی شکل گرفته و هر نوع تجارتی که تحت وب هست نیازمند یک تحلیل موثر برای پیشرفت در دنیای اینترنت و در میان رقبا می باشد.از طرف دیگر نسبت به گذشته این تحلیل ها بسیار راحت تر شده است.بذارید با مثالی این موضوع را برای شما بهتر توضیح دهم.فرض کنید که شما دارنده یک فروشگاه واقعی در بازار هستید و در آن پوشاک موردنیاز مشتریان به فروش می رسد همچنین روبه روی فروشگاه شما فروشگاه لباس دیگری وجود دارد که طی یک مدت زمان شما متوجه می شوید که فروشگاه رقیب شما فروش بیشتری دارد.

اما توجه کنید که در این صورت شما فقط میتوانید از دور فروش و پیشرفت بیشتر رقیب را مشاهده کنید ولی نمی توانید نحوه ی کسب وکار وی را آنالیز و تحلیل کنید تا دریابید که رقیب تان از چه استراتژی هایی استفاده می کند که بتوانید شما نیز استراتژی های موثری را به کار بگیرید.درواقع در دنیای واقعی خیلی سخت تر می شود که از اطلاعات افراد مطلع شد.اما در دنیای دیجیتالی و تحت وب این طور نیست " به قول یکی از اساتید ما امروزه در اینترنت و شبکه های اجتماعی همه چیز رو است "

یعنی هیچ چیز پنهانی از افراد وجود ندارد مگر اینکه افراد خودشان سیاست های کاری متفاوتی را پیش بگیرند.به همین دلیل به راحتی می توان کسب و کارهای آنلاین رقیب را تحلیل نمود و از نحوه ی کار آنها ، استراتژی های مختلفی که استفاده می کنند ، نوع محتوایی که به اشتراک می گذارند و... اطلاعات مفیدی بدست آورد.یکی از این نوع تحلیل و آنالیز ها تحلیل زیگزاگی است که به بررسی آن می پردازیم.

تحلیل زیگزاگی یـا (Zig-Zag Technical Analysis) چیست؟

تحلیل زیگزاگی تحلیل و آنالیزی است که شما طی مراحلی از آن رقبای خود را آنالیز کرده و اقداماتی خلاف آنچه آنها انجام می دهند انجام می دهید که به صورت تک تک به بررسی مراحل آن می پردازیم:

  1. رقبای خود را مشخص می کنید : قبل از هر نوع آنالیز و تحلیلی ابتدا می بایست کسب وکارهای مشابه و رقبای اصلی خود را مشخص کنید و لیستی از آنها تهیه کنید.
  2. جمع آوری اطلاعات مفید : پس از اینکه به خوبی رقبای اصلی را شناختید باید اطلاعات مفید آنها را بدست آورید.اطلاعاتی همچون : چگونگی فعالیت آنها در شبکه های اجتماعی ، بروشور ها ، پوسترها و بنرهای تبلیغاتی آنها ، نوع محتوایی که به اشتراک می گذارند،کانال های ارتباطی که استفاده می کنند ، وبسایت و...
  3. رسم نمودار درختی : بعد از این که اطلاعات کافی بدست آوردید بهتر است که نمودارهای درختی مناسبی را برای هر یک از رقیبان خود در یک تخته بزرگ نصب کنید تا اطلاعات به صورت یک جا در اختیارتان باشد و بتوانید آنها را ببینید.
  4. اطلاعات مشترک : فهرستی از اطلاعات مشترک آنها جمع آوری کنید و تحلیل کنید که رقبای شما چه وجه تشابه هایی دارند .
  5. حرکت خلاف آنها : پس از اینکه تمامی این مراحل را پشت سر گذاشتید کانالهای ارتباطی و استراتژی هایی را به کار بگیرید که رقبای شما استفاده نکرده اند و این موجب می شود که شما برای مشتری متفاوت باشید و کاربران شما را متفاوت تر از آنها ببینند البته گاهی اوقات در این مرحله نگرانی که برای یک کسب و کار ایجاد می شود این است که آنها با کمبود روشها و ایده های خلاقانه مواجه میشوند در این صورت می توانید از طوفانها فکری استفاده کنید تا ایده های بهتر ، متفاوت تر و خلاقانه تری به کار بگیرید.

 

تحلیل زیگزاگی چیست؟

 

امیدوارم که به خوبی با این مفهوم آشنا شده باشید و بتوانید تحلیل درستی از رقبایتان در دیجیتال مارکتینگ انجام دهید در نهایت اگر مطالب براتون مفید بود حتما آنرا با دیگران هم به اشتراک بگذارید تا سایر دوستان استفاده کنند.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات