حمیده سلامی
دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

هویت برند چیست و چه تفاوتی با هویت بصری دارد؟

هویت برند چیست؟ هویت بصری چیست؟ چه تفاوتی این دو با هم در دیجیتال مارکتینگ دارند؟ در این مطلب قصد دارم شما را با واژه ای تحت عنوان «هویت برند» آشنا کنم و در همین راستا تفاوت آن با هویت بصری را بررسی کنیم.خب همان طور که همه شما مستحضرید امروزه برای اینکه تجارت ها و کسب و کارهای متعدد به خوبی در ذهن مخاطبین خود ماندگار شوند از هویت برند بهره می برند.درواقع هر برندی دارای یک هویت است که هویت بصری برند زیرمجموعه ای از هویت کلی یک برند است. دوستتان را درنظر بگیرید.

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران
هویت برند چیست؟

چهره ای که او دارد، طرز صحبت کردن وی ، شیوه ی رفتار و گفتار او با دیگران و استایل شخصیتی وی و طرز لباس پوشیدن او همه و همه نشان دهنده هویت دوست شماست و درواقع شما با شنیدن نام او یاد این ویژگی های وی می افتید.درواقع این موضوع نشان دهنده آن است که در دنیای واقعی این شخصیت افراد است که برای آنان حکم یک برند شخصی را دارد.در دنیای دیجیتالی یا تجارت هم به همین صورت است و درواقع هویت برند یا Brand Identity موارد زیر را شامل می شود:

  1. نام برند : نام برند شما باید ماندگار باشد و دربردارنده ی حروفی باشد که نشان دهنده ی کالا و یا نوع خدمات شماست و یک شخص به راحتی بتواند آنرا تلفظ کند و یا به خاطر بسپارد.
  2. لوگو با رنگ مناسب : برند شما باید دارای لوگوی شکیل و نمادی باشد که مجددا نمایانگر نوع خدمات شما باشد.امروزه برندها هرکدام دارای لوگویی خاص با رنگ بندی مختص خودشان هستند چراکه همین رنگ موجب ماندگاری در ذهن افراد خواهد شد.
  3. ارزش ها و اعتقادات یک برند : هر برند دارای ارزش های خاصی است که جزئی از هویت آن محسوب می شود و برند باید نسبت به آن متعهد باشد.
  4. انتظاراتی که از یک برند دارید : این انتظارات درواقع دیدی است که مخاطبان نسبت به شما بدست آورده اند و جزئی از هویت شماست که باید به انتظارات مخاطبان توجه کرده و در صدد فراهم کردن شان برای مخاطبان تلاش کنید.
  5. اولین جمله پس از شنیدن نام برند شما باید یادآور ارزش ها و هدف برند شما باشد.
  6. اِلمان های تبلیغاتی : حتما شما هم دیده اید که گاهی اوقات برندها دارای کاراکتر کارتونی خاصی هستند مثلا همین جام جهانی 2018 روسیه برای برند امسال خود یک کاراکتر کارتونی گرگ را در نظر گرفته که این خود یک اِلمان تبلیغاتی خاص می باشد.
وب سایت توسینسو

یک سازمان از طریق هویت ، برند خود را به مصرف کنندگان نشان می دهد.درواقع یک نام تجاری به واسطه اهمیتی که دارد (ویژگی هایی که دارد) منحصر به فرد است.هویت یک برند آن چیزی است که شرکت یا سازمان می خواهد در ذهن مخاطبان ثبت شود.اما شاید این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت هویت برند با هویت بصری چیست؟ همان طور که از نام آن پیداست بصری است و تنها آن بخشی از هویت که برای مخاطبان قابل مشاهده است هویت بصری برند است.

مثلا لوگو یا رنگ یک برند خاص در ذهن مخاطبان باقی می ماند و مخاطبان می توانند آن را مشاهده کنند از این رو این دو ویژگی از هویت بصری نیز محسوب می شود.مثلا شما می دانید که رنگ آرم شرکت فیسبوک آبی است از این رو این رنگ یک هویت بصری برای آن به ارمغان آورده است.خب به پایان این مطلب رسیدیم امیدوارم که به خوبی هویت برند را درک کرده باشید و اگر تصمیم دارید کسب و کاری ماندگار ایجاد کنید برای آن هویتی مشخص تعریف کنید که موجب دوام تجارت شما باشد.


حمیده سلامی
حمیده سلامی

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر

دانشجوی کارشناسی مهندسی کامپیوتر _ IT

نظرات