محمد نصیری
بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

MSA چیست؟ بررسی مفهوم توافقنامه خدمات اصلی در قراردادها

قبلا در وب سایت توسینسو در خصوص مستنداتی که در قراردادها امضاء و به توافق می رسند بحث کرده ایم و شما برای مثال می دانید که سند SLA یا توافقنامه سطح سرویس ، سند SOW یا بیانیه شرح خدمات و همچنین سند MOU یا یادداشت تفاهم چیست و همچنین تفاوت تفاهم نامه و توافق نامه را نیز می دانید. امروز در توسینسو در خصوص یک سند بسیار کلان تر و بزرگتر از همه این موارد صحبت می کنیم که در اصطلاح سند توافقنامه خدمات اصلی یا Master Service Agreement می باشد که ما به اختصار به آن MSA می گوییم .

دوره های شبکه، برنامه نویسی، مجازی سازی، امنیت، نفوذ و ... با برترین های ایران

MSA در واقع سندی است که در ابتدا باید توجه کنیم که یک توافقنامه است که بین طرفین قرارداد امضاء می شود و این یعنی الزام آور است و یک سند قانونی و قابل ارائه در دادگاه می باشد ، در ثانی این سند از نظر من چیزی شبیه به قانون اساسی یک کشور است که زمانیکه می خواهیم در تصویب قانون جدیدی در مجلس صحبت کنیم فقط به ماده قانون اساسی مورد نظرمان اشاره می کنیم و قانون جدید را تصویب می کنیم.

Master Service Agreement یا MSA که توافقنامه خدمات اصلی نیز از آن یاد می شود معمولا در قراردادهای کلان تجاری بین طرفین امضاء و توافق می شود. در این سند همکاری طرفین بین واژه ها و اسناد و تعهدات و توافق هایی که در آینده در بین طرفین قرارداد رخ می دهد ، سند MSA باعث می شود که توافقنامه ها و قراردادهای آینده سریعتر توافق و اجرایی شوند به دلیل اینکه بر روی مسائل اصلی و کلی ماجرا در سند MSA توافق ها صورت گرفته است .

سند MSA یک پایه و اساس و در واقع بنیاد قراردادهای تجاری آینده طرفین خواهد بود . تمامی واژه های کلی ، صحبت های تکراری ، قوانین توافق شده کلی همگی در این توافق نامه گنجانده می شوند و در آینده براحتی کافیست به آن ارجاع داده شود. در قراردادهای جدید شما کافیست فقط مفاد جدید را بگنجانید چون کلیات توافق ها قبلا انجام شده است .

قراردادهایی که معمولا در حوزه فناوری اطلاعات یا پژوهش منعقد می شوند و با پایان باز معمولا خطاب می شوند ، یعنی قرارداد ممکن است سالهای سال اجرا شود ، در این نوع قرارداد ها معمولا یک توافقنامه خدمات اصلی یا MSA و یک سند شرح خدمات یا SOW به توافق طرفین می رسد. در مجموع وقتی صحبت از سند MSA می شود در آن شرایط مربوط به نحوه انجام پرداختی ها و هزینه های پروژه ، گارانتی ها و وارانتی های پروژه ، حق مالکیت دارایی های پروژه ، مرجع حل اختلاف و همچنین مالکیت های معنوی پروژه مشخص می شود.

دقت کنید که MSA سفارش کار نیست . در سند MSA شما ساعت های کاری و همچنین میزان وجه های پرداختی را کنترل نمی کنید ، در این سند یک پروژه مشخص یا شغل تعریف نمی شود اما با توجه به اینکه این موارد معمولا در سفارش های کاری گنجانده می شوند در برخی اوقات ممکن است در سند MSA بصورت جزئی دیده شوند.

همیشه پیشنهاد می شوند و در تهیه و تنظیم و امضاء سند MSA حتما وکلای طرفین حضور داشته باشند و سند را به دقت بررسی و تجزیه و تحلیل کنند و مهمترین فاکتور در سند MSA وجود داشتن زبان بسیار قابل درک حتی برای افراد خارج از پروژه باید باشد تا در موارد خاص بتوان به آن ارجاع کرد. در واقع MSA انتظارات کلی طرفیت با ذکر کمی جزئیات از پروژه یا پروژه های کلانی است که در آینده بین طرفین به توافق می رسد را تشریح می کند و برگترین هدف آن تسریع کردن فرآیند انجام شدن پروژه های بعدی است ، برخی اوقات آنقدر این سند شبیه به سند توافقنامه سطح سرویس نوشته و پیاده سازی می شود که به آن SLA نیز گفته می شود که در واقع نباید به این شکل باشد و SLA سطح سرویس یا خدمات را مشخص می کند که قبلا در مورد آن صحبت کرده ایم ، امیدوارم اگر اشکالی به این متن وارد است در ادامه حتما مطرح کنید ، توسینسو را به همه برای حل مشکلاتشان معرفی کنید.

نویسنده : محمد نصیری

منبع : academic.tosinso.com

هرگونه نشر و کپی برداری بدون ذکر منبع و نام نویسنده دارای اشکال اخلاقی می باشد


محمد نصیری
محمد نصیری

بنیانگذار انجمن تخصصی فناوری اطلاعات ایران ، هکر کلاه خاکستری ، کارشناس امنیت اطلاعات و ارتباطات

محمد نصیری هستم ، هکر قانونمند و کارشناس امنیت سایبری ، سابقه همکاری با بیش از 50 سازمان دولتی ، خصوصی ، نظامی و انتظامی در قالب مشاور ، مدرس و مدیر پروژه ، مدرس دوره های تخصص شبکه ، امنیت ، هک و نفوذ ، در حال حاضر در ایران دیگه رسما فعالیتی غیر از مشاوره انجام نمیدم و مقیم کشور ترکیه هستم ، عاشق آموزش و تدریس هستم و به همین دلیل دوره های آموزشی که ضبط می کنم در دنیا بی نظیر هستند.

نظرات